De handbikers en buddy’s van Riverside Racing trainen in het zomerseizoen (april t/m oktober) tweemaal in de week, op maandag- en donderdagavond van 19:00 tot 20:30 uur. Wij hebben hiervoor een prachtig afgelegen, verkeersvrije verlichte omloop van 500 meter tot onze beschikking. Uiteraard gaan we (wanneer er in de avond genoeg licht is) er ook op uit voor een rondje duur training door de omgeving.

Onze training vindt plaats onder leiding van Jan Oosterbroek, een ervaren paralympisch trainer in diverse sporten en zelf ook een fanatiek handbiker. Elders op deze website stelt Jan zich aan u voor. Er wordt op verschillende niveaus training gegeven. Zo behoeft de wedstrijdrijder niet dezelfde training als de tour rijder. Daarom wordt er in samenwerking met de trainer altijd gekeken naar de wens van de handbiker en zo de training daar op afgestemd.

In het winterseizoen trainen we veel zelfstandig met onze eigen handbike in een Tacx (hometrainer). Daarnaast doen we deze tijd van het jaar veel aan krachttraining, daarvoor gaan we gezamenlijk naar de sportschool PD Fitness in Wezep. Hier kunnen we onder begeleiding geschikte oefeningen doen om nog sterker aan het nieuwe seizoen te kunnen beginnen!

Tijdens het zomerseizoen wordt er volgens een aantal principes getraind:

Overload principe: Dit is meer trainen dan je eigenlijk aankunt.

Supercompensatie: Het lichaam meer belasten dan dat het aankan, dan volgt er een rust periode. Wanneer dit goed wordt uitgevoerd, kom je dus steeds een stukje verder.
Harmonie tussen arbeid en rust: Rust en herstel op elkaar afstemmen. Dit hangt af van je eigen getraindheid, herstelperiode, belastbaarheid, niveau, voeding, herstel bevorderende maatregelen en de natuurlijke aanleg.
Specifiek trainen: Je traint wat je wil verbeteren.
Wet van de verminderde meeropbrengst: Hoe hoger jouw trainingsniveau en hoe langer je traint hoe moeilijker het wordt om dit niveau nog verder op te krikken.

De trainingsvormen die Jan Oosterbroek gebruikt zijn de volgende:

Sprinttraining: Dit zijn korte afstanden tot plm. 30 sec. Hierbij hoef je nog niet in de

verzuring te komen.

Aerobe trainingen: Bij deze trainingen verbeter je het uithoudingsvermogen wat vooral

van belang is om je anaerobe trainingen te kunnen doen.

Anaerobe trainingen: Hierbij maakt je lichaam melkzuur aan en heb je een langer

herstel nodig.

De zomertrainingen zijn vrij te bezoeken. Mocht u interesse hebben dan bent u op de aangegeven tijden altijd welkom. Mocht u concrete interesse hebben om zelf te gaan handbiken dan bestaat er ook de mogelijkheid om een handbike van ons te lenen om eens mee te trainen.

Het kan door omstandigheden voorkomen dat we niet op de afgesproken tijden op de trainingslocatie aanwezig zijn neemt u daarom altijd vooraf contact met ons op via het contactformulier.